Vi använder cookies på våra sidor, så vi kan erbjuda bästa möjliga användarupplevelse. Använding av cookies

11/21/2024

Viking Line

Viking Line SmartPort erbjuder bättre kundservice och pålitlig övervakning av passagerarflöden för Viking Line

Kärnan i samarbetet mellan Viking Line och Weasel Software är utvecklingen av ett system för hantering av passagerartrafik: SmartPort-systemet underlättar både passagerarnas ombordstigning och förbättrar Viking Lines möjlighet att upprätthålla en aktuell passagerarlista. Systemet används direkt av Viking Line i passagerarterminalerna i både Stockholm och Åbo, och via hamnarna i Helsingfors, Mariehamn och Långnäs.

Med hjälp av SmartPort-systemet skannar passagerarna QR-koden på biljetten de fått vid incheckningen när de går in i terminalens ombordstigningsområde. Samtidigt överförs informationen till Viking Lines eget system och registreras i realtid i fartygets passagerarlista.

“Detta portsystem har varit mycket användbart för oss, eftersom det möjliggör effektiv hantering av stora passagerarmängder och bidrar till att säkerställa att fartygen kan avgå enligt tidtabellen”, säger Viking Lines Head of Traffic Peter Forsberg.

Nya funktioner utvecklas tillsammans

Portsystemet har fungerat pålitligt och hjälpt till att optimera passagerarnas förflyttning från terminalen till färjan. Utvecklingsarbetet fortsätter, och nya funktioner som realtidsuppdatering av passagerarlistor och hantering av undantagssituationer utvecklas för närvarande tillsammans. Detta är viktigt för att effektivisera operativa processer och förbättra passagerarsäkerheten.

Weasel Software har också erbjudit Viking Line ett tvåspråkigt supportteam som betjänar kunden på både finska och svenska. Detta har avsevärt underlättat kommunikationen mellan kontoren i Finland och Sverige och stärkt samarbetet med olika parter.

“Samarbetet har varit mycket smidigt, och den kontinuerliga utvecklingen av SmartPort-systemet som ett team har gett Viking Line ett mycket professionellt intryck av Weasel Softwares medarbetare”, säger Forsberg.

Samarbetet har varit mycket smidigt, och den kontinuerliga utvecklingen av SmartPort-systemet som ett team har gett Viking Line ett mycket professionellt intryck av Weasel Softwares medarbetare.

Peter Forsberg

Viking LIne