Joukkoliikenteen matkustamista mullistamassa: Weasel Software tarjoaa oivalluksia sekä matkustajille että yhtiöille

Nykybussit ovat paitsi liikennevälineitä, myös informaatiokeskuksia: bussin näyttöruutu saattaa kertoa paikallisuutisia, ohjeistaa saapumisesta päätepysäkille, näyttää mainoksia tai informoida matkustajaa yhteiskunnallisesti. Jotta nämä viestit välittyisivät sujuvasti, näyttöruutuihin tarvitaan hallintajärjestelmä, jonka avulla näytettyä sisältöä voi päivittää ja uudistaa vaivattomasti.

Lisäksi näyttöruutujen täytyy olla älykkäästi yhteydessä muihin sovelluksiin, kuten esimerkiksi paikkatietojärjestelmään: tällöin ne osaavat näyttää oikeaa informaatiota oikeaan pysäkkiin liittyen tai opastaa käyttäjää määränpäähän liittyvistä jatkotoimenpiteistä.

Matkustaminen ja joukkoliikenne ovat toimialoina Weasel Softwarelle tuttuja jo aiemmista yhteyksistä. Niinpä meillä oli vankat näytöt osallistua kilpailutukseen puitesopimuksesta, jonka kuluessa päästään kehittämään erilaisia joukkoliikenteen informaatiopalveluita.

”Turun Fölin busseissa on tälläkin hetkellä käytössä Waltti-ruutu -sovellus, joka on otettu käyttöön Weasel Softwaren avustuksella. Me olemme myös jatkokehittäneet ohjelmistoa vastaamaann paremmin Turun tarpeisiin. Fölin uusiin linja-autoihin on asennettu heinäkuun alussa ‘tuplanäytöt’, joissa toinen puoli näytöstä näyttää Waltti-ruutu sovelluksessa määriteltyä sisältöä ja toinen puoli näyttää tietoa tulevista pysäkeistä. Myös tämä ratkaisu toimii upeasti ja se on pitkälti Weaselin käsialaa”, kertoo projektipäällikkö Henri Valkama Weasel Softwarelta.

Kolmen vuoden puitesopimus, asiakkaina useat kaupungit

Vuonna 2020 alkanut puitesopimus TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:n kanssa on voimassa 3 vuotta, ja sen lisäksi on optio jatkaa sitä vuodella, eli vuoteen 2024 asti. Yrityksen asiakkaina on yli 20 bussiyhtiötä. Puitesopimuksen tiimissä on nimettynä 4–5 henkilön porukka: ohjelmistokehittäjiä, arkkitehtejä, ux-suunnittelija ja projektin johtoa. Yksi nimetty tiimiläinen on mukana yhteistyökumppani RCP Software Oy:n kautta.

”Saatiin kasaan mainio tiimi, jossa kaikilla on aiempaa kokemusta joukkoliikenteestä toimialana. Vuoden 2020 ja 2021 alun aikana olemme saaneet jo toteutettua matkustajainformaatiojärjestelmiä niin Waltti-ruudun kuin laitteiden etähallintajärjestelmän osalta. Tampereen Nyssen vastavalmistuneen ratikan näytöt hyödyntävät sovellusta ja Nysse voi niin ikään itse määritellä näytöissä esitettävää sisältöä. Myös useissa Jyväskylän ulkobussipysäkkien näytöissä pyörii samainen sovellus. Uskon, että lähitulevaisuudessa Waltti-ruutu otetaan käyttöön myös muissa kaupungeissa”, sanoo Valkama.