Hero image

3/16/2022

Weasel Software osti satamien kauttakulkuportteja hallinnoivan SmartPort-liiketoiminnan

“Näytä matkalippu portilla ja astu sisään”.
Itämeren lauttaliikenteen matkustajista huolehditaan digitaalisin keinoin

Suomen ja Ruotsin sekä Suomen ja Viron välillä kulkevan lauttaliikenteen matkustajat tulevat jatkossa käyttämään seitsemässä Suomen, Ahvenanmaan ja Ruotsin satamassa kauttakulkuportteja, joiden toimintaa ohjaavasta järjestelmäkokonaisuudesta vastaa jatkossa suomalainen ohjelmistoyritys Weasel Software Oy. SmartPort-sovellus on käytössä esimerkiksi Helsingin Satamassa, joka on yksi Euroopan vilkkaimmista matkustajaliikennesatamista.

“Sovellus varmistaa, että portilla näytetty matkalippu on oikea ja voimassaoleva, ja että portista pääsee sisään vain oikeaan aikaan. Samalla sovellus lähettää eteenpäin tiedon siitä, onko matkalippua näyttänyt henkilö kulkenut portista läpi vai ei”, kertoo Weasel Softwaren toimitusjohtaja Juha Laurila.

Weasel Software Oy osti SmartPort-liiketoiminan Fortumin Software Development -yksiköltä, ja vastaa sen kehittämisestä ja ylläpidosta 1.3.2022 alkaen. Weasel Software on osa Smart port and autonomous shipping -ekosysteemiä.

”Suhtaudumme tulevaan suurin odotuksin: SmartPort-liiketoiminta sopii hyvin yrityksemme liiketoimintakokonaisuuteen: meillä on vankkaa osaamista laitespesifisten joukkoliikenneratkaisujen tekemisestä, esimerkkinä kehittämämme bussien informaationäyttöjen ohjelmisto. Myös tämän kaltaisten kriittisten järjestelmien kehittäminen ja ylläpito on meille tuttua esimerkiksi joukkoliikenteen matkustajainformaatiojärjestelmien toimittajan roolissa. Ja lisäksi olemme tottuneet palvelemaan asiakkaitamme englanniksi, ruotsiksi ja suomeksi, jotka ovat SmartPort-liiketoiminnan nykyisten sidosryhmien pääkieliä”, sanoo Laurila.

Weasel Software Oy on voimakkaasti kasvava suomalainen ohjelmistoyritys, jonka omistavat sen työntekijät. Se toteuttaa ohjelmistoprojekteja, tarjoaa niihin liittyviä palveluita ja välittää asiantuntijoitaan erilaisiin ohjelmistokehityksen rooleihin. Yrityksen pitkäaikaisia ​​asiakkaita ovat muun muassa Liikennevirasto, Valtioneuvoston kanslia, Eläketurvakeskus ja useat suomalaiset joukkoliikenneyhtiöt.

Weasel Software Oy:n liikevaihto vuonna 2022 oli 4 miljoonaa euroa, sillä on noin 44 työntekijää ja lisäksi verkostossaan yli 1 000 asiantuntijaa.