2/20/2023
It-maailmassa suosittu Scrum on ohjelmistokehityslähtöinen toimintamalli, joka ei sellaisenaan ota huomioon käyttökokemussuunnittelun erityispiirteitä. Haasteina ovat esimerkiksi aikataulujen yhteensovittaminen ja työajan jakaminen.
Ohjelmistokehityksen, palvelumuotoilun ja käyttökokemussuunnittelun (UX) onnistunut kulku käsi kädessä edellyttää monen muuttujan loksahtamista kohdalleen. Käyttökokemussuunnittelussa liikkuvia tekijöitä on paljon. Suunnittelun keskiössä ovat käyttäjät, liiketoimintatarpeet ja toteutusteknologiat. Edetään lineaarisesti käyttäjien ymmärryksestä ja tarpeiden analysoinnista ideointiin, prototyyppeihin ja testaamiseen.
UX-suunnittelu on osa isompaa kokonaisuutta
Onnistuneeseen lopputulokseen tarvitaan palvelumuotoilijaa, UX-suunnittelijaa, kehittäjiä, tuoteomistajia ja projektipäälliköitä. Käyttäjiltä ja substanssin tuntevilta asiantuntijoita on löydyttävä yhteistä kalenteriaikaa haastatteluille, käytettävyystesteille ja workshopeille. Samaan aikaan viestintä työstää lopullisia tekstejä. Palvelun graafinen ilme ja tyylit on oltava kuvattuna ja määriteltynä. Myös saavutettavuus on otettava huomioon jo ennen toteutuksen alkua.
Kaikki käyttökokemusuunnittelun vaiheet pitäisi mahduttaa muutaman viikon pituiseen sprintrytmiin. Sprintin onnistuminen edellyttää, että käyttäjätarinat ja käyttöliittymää kuvaavat prototyypit ovat yksityiskohdiltaan valmiita.
Scrum on ohjelmistokehityslähtöinen toimintamalli joka ei sellaisenaan ota huomioon palvelumuotoilun ja UX-suunnittelun erityispiirteitä.
Sprintrytmin tuoma aikataulupaine voi saada aikaan sen, että:
- käyttöliittymäsuunnittelu ei sisällä riittävästi iteraatioita
- toteutukseen siirtyy toiminnallisuuksia, joita ei ole käytettävyystestattu
- palvelun loppukäyttäjiä ei ehditä osallistaa riittävästi suunnitteluun
- ohjelmistokehittäjien ja suunnittelun välinen yhteistyö rajoittuu lopputulosten esittelytilaisuuksiksi
- suunnittelusta muodostuu sarja minivesiputouksia.
Suunnittelijana useassa projektissa samanaikaisesti
Palvelumuotoilijoiden ja UX-suunnittelijoiden resursointi isoissa, monitiimisissä hankkeissa tuo myös omat haasteensa. Vain harvoin jokaisella scrum-tiimillä on mahdollista pitää omaa palvelumuotoilija ja UX-suunnittelija. Tällöin suunnittelijoiden työaika jakautuu samanaikaisesti useammalle osaprojektille.
Jokainen it-projekti on erilainen, mutta ketterät menetelmät seuraavat vakiintuneesti projektista toiseen. Palvelumuotoilun ja käyttökokemussuunnittelun menetelmät osana ketterää ohjelmistokehitystä vaihtelevat projektin koon ja projektin erityispiirteiden mukaan. Onkin kokeneiden suunnittelijoiden tehtävä valita kyseiseen projektiin parhaiten sopivat toimintamallit.